Funkcjonalna ocena zachowania

Zrozumieć przyczynę, by skutecznie wspierać

Trudne zachowania nie pojawiają się bez powodu — zawsze coś je wywołuje, utrzymuje lub wzmacnia. Funkcjonalna ocena zachowania to proces, który pozwala zidentyfikować te mechanizmy i zrozumieć, jakie potrzeby dziecko komunikuje poprzez swoje zachowanie.

W CEDU–EDU prowadzimy rzetelną i empatyczną ocenę zachowań trudnych, która obejmuje:

  • Obserwację w naturalnym środowisku – w domu, szkole, przedszkolu
  • Szczegółowy wywiad z rodzicami i zespołem wspierającym
  • Analizę mocnych i słabszych stron dziecka oraz jego stylu funkcjonowania

Na tej podstawie wspólnie z rodziną i specjalistami opracowujemy indywidualny plan działania, którego celem jest:

  • Tworzenie takich warunków, w których trudne zachowania nie są już potrzebne
  • Wzmacnianie funkcjonalnej komunikacji i samoregulacji
  • Budowanie relacji opartej na zaufaniu i zgodzie
  • Redukowanie stresu i napięcia u dziecka oraz jego otoczenia

Nie działamy według sztywnych schematów ani metod opartych na presji. Nie „wygaszamy” zachowań — tworzymy alternatywy, które mają sens dla dziecka. Naszym celem jest prawdziwa, trwała zmiana, która wspiera rozwój i dobrostan dziecka oraz jego rodziny.

Funkcjonalna ocena zachowania to pierwszy krok do zrozumienia — nie tylko tego, co dziecko robi, ale dlaczego.

Skontaktuj się z nami!