
Funkcjonalna ocena zachowania
Zrozumieć przyczynę, by skutecznie wspierać
Trudne zachowania nie pojawiają się bez powodu — zawsze coś je wywołuje, utrzymuje lub wzmacnia. Funkcjonalna ocena zachowania to proces, który pozwala zidentyfikować te mechanizmy i zrozumieć, jakie potrzeby dziecko komunikuje poprzez swoje zachowanie.
W CEDU–EDU prowadzimy rzetelną i empatyczną ocenę zachowań trudnych, która obejmuje:
- Obserwację w naturalnym środowisku – w domu, szkole, przedszkolu
- Szczegółowy wywiad z rodzicami i zespołem wspierającym
- Analizę mocnych i słabszych stron dziecka oraz jego stylu funkcjonowania
Na tej podstawie wspólnie z rodziną i specjalistami opracowujemy indywidualny plan działania, którego celem jest:
- Tworzenie takich warunków, w których trudne zachowania nie są już potrzebne
- Wzmacnianie funkcjonalnej komunikacji i samoregulacji
- Budowanie relacji opartej na zaufaniu i zgodzie
- Redukowanie stresu i napięcia u dziecka oraz jego otoczenia
Nie działamy według sztywnych schematów ani metod opartych na presji. Nie „wygaszamy” zachowań — tworzymy alternatywy, które mają sens dla dziecka. Naszym celem jest prawdziwa, trwała zmiana, która wspiera rozwój i dobrostan dziecka oraz jego rodziny.
Funkcjonalna ocena zachowania to pierwszy krok do zrozumienia — nie tylko tego, co dziecko robi, ale dlaczego.
Skontaktuj się z nami!